måndag 6 mars 2017


Magproblem. Jag tar ju regelbundet ibuprofen tabletter för ryggen, stelhet i kroppen och värken i baksidan av vänster lår.

Strax efter jag kom hem från Bermuda var det dags att förnya mitt recept på de här pillerna.

De jag fick var av märket Actavis. Det är ju så att man får olika fabrikat olika gånger man hämtar ut på apoteket. Jag tänkte inte mer på detta.

När jag börjat med den här sorten blev jag orolig i magen, och jag hade näst intill diare hela tiden. Jag vet att man kan få problem med magen av ibuprofen, men eftersom jag tagit sådana länge trodde jag inte det kunde bero på dem. Men eftersom ”problemet” inte gick över började jag fundera på om det kunde vara något med dem. Så jag kollade upp på Fass. Och mycket riktigt. Iboprofenet var lika i både dessa och i den sorten jag tagit innan. Men sedan var det övriga ingredienser som skilde sig.

Jag var till apoteket och frågade om jag kunde få byta, men då visade det sig att den här gången hade läkaren specifikt skrivit ut av det här fabrikatet.

Jag tänkte att magen kanske vänjer sig vid den här sorten, bara att härda ut. Men det har inte blivit riktigt så. Så i förra vecka beställde jag pillerna av fabrikat Orifarm. Och nu har jag tagit dessa i stället i 4 dagar och magen är helt ok.

Antagligen är det också den andra sortens piller som gjort att värken blommat upp ordentligt i vänster lårs baksida. När de ställt till det i magen och tarmarna kanske inte upptaget eller något varit optimalt. Bara synd att det ställt till det för mig. Tanken var att jag skulle försöka sluta med B-vitamin sprutorna, men nu vågar jag inte tro på det. Det är som att ta flera steg bakåt eftersom smärtan och stelheten blivit som det blivit.

Det som irriterar mig är att jag hela tiden själv måste ”experimentera” för att hitta medicinska lösningar. Att inte läkarna fattar att det och det preparatet är skonsammare för magen när man måste ta det hela tiden.

Det här har gjort att löpningen inte fungerar som den gjorde i höstas. Värken i lårets baksida är inte värre när jag springer, men stelheten är ett stort hinder. Jag har ju testat annat också, stretching mm, men det har inte gett resultat. Den senaste veckan har jag experimenterat en del med Voltarensalva innan jag gett mig ut och springa. Det har hjälpt något lite. Jag har i alla fall kommit upp i rundor på bortåt 15 k.

Inga kommentarer: