fredag 31 mars 2017


Löpförbud – o hemska tanke. Men så är det. Jag bör inte springa den närmaste tiden. I höstas var jag igång och klippte fruktträd och annat. Och nu när temperaturen hade mera permanent masat sig över noll och solen sken tyckte jag det var dags att börja ta hand om grenarna. Jag tog fram kompostkvarnen och började mata i grenar. (Riktiga män har ju inte skyddsglasögon) Rätt vad det var när jag lyfte upp en större gren från marken petade den till höger öga. Det har ju hänt tidigare också, men nu kände jag att det var lite värre. Såg något grått för pupillen som inte gick bort så lätt. Jag gick in och kollade mig i spegeln och jag var jätte röd i yttersidan av ögat. Tänkte att det nog var bäst att åka in till akuten för säkerhets skull. Och mycket riktigt. Det var ett bra beslut. De upptäckte en ”främmande kropp” i ögat. De tog ut en sticka på ett par mm. Sedan visade det sig att näthinnan var skadad. Det skulle de åtgärda direkt. Det gjorde de genom laser svetsning av hinnan. Dagen efter direkt på morgonen skulle jag på återbesök. Läkaren som kollade mig då tyckte att det såg ok ut, men att jag skulle komma tillbaka som i torsdag. Annan läkare som kollade. Han var lite tveksam och ville konsultera läkaren från tisdagen. Det visade sig att de inte var helt nöjda med resultatet. De ville komplettera med en ”kryo –operation”. Alltså kyla ner på näthinnan. Det här var en större grej där jag blev inpackad i grönt tyg. Hade fått lugnande innan. Sedan blev det en rejäl nål in under ögat för bedövning. Det var det värsta. Själva operationen kände jag inte mycket av. Kort efter operationen, med förtäckt öga, kunde jag ge mig hemåt per cykel. Fick med mig ett papper med restriktioner. Bland annat får jag inte springa, anstränga mig mycket, lyfta över 5 kg och undvika bilkörning. Jag tror det här är ett allmänt papper för alla typer av ögonoperationer. Ska på återbesök i den kommande veckan så får vi se vad de säger.

Promenera eller gå stavgång fick jag göra. Så in dag blev det 2 timmar och 15 minuter stavgång.
Jag nämnde ju tidigare att jag nog borde göra ett löpuppehåll. Men det var ju inte riktigt så här jag menade. Nu får jag köra hårt med stavgång i stället tills det åter är ok att springa.

Inga kommentarer: