torsdag 9 februari 2017


Stegringen har börjat. Sedan jag kom hem från Bermuda har de längsta rundorna blivit 8-10 km. Men i dag tyckte jag det var på tiden att börja öka distanserna. Dagens runda blev 14,5 km. Men jag ska ju upp till minst 10 km till på de flesta så kallade långrundorna. Jag bör få till minst 3 sådana i veckan.

Det var lite stelt i dag. Delvis väl beroende på att temperaturen har gått ner en del. Det var bortåt 5 minus när jag startade. Märkte ju på Bermuda att temperaturen där hade positiv effekt på värken i vänster lårs baksida. Sedan är det ju också b-vitamin sprutorna jag får var 6 vecka. Det ärt inte bara att spruta in vitaminet godtyckligt i skinkan. Och det är vad hon gjorde som gav mig senaste sprutan här efter hemkomsten. Det finns 2, möjligen 3 sköterskor på vårdcentralen som när de ger sprutorna ger bättre verkan. När de ger den mäter de från höftkammen på något sätt. Tycker det är konstigt att det kan bli skillnad, vitaminet sprider sig ju i kroppen tycker jag. Men så enkelt tycks det inte vara. Jag vet inte om när det blir en lyckad injektion, de har på något sätt träffat nerven. Jag måste se till att när det är dags för spruta så ska jag boka att jag vill ha det gjort av en av de som gör det bra.

Förre veckan fick jag också klart med bokningar för äventyret på Hawaii. När jag började kolla flyg var priserna på 8500-9000, men nu fick jag en biljett för 6700:-. Det är ju en lång resa, den tar 22 timmar dit. Åker härifrån på morgonen men är ändå framme till på kvällen samma dag på grund av tidsskillnaden. Värre blir det på hemvägen. Den resan tar 27 timmar, med 8 timmars väntan i Los Angeles. Åker från Hawaii på kvällen en söndag och kommer hem på tisdag eftermiddag.

De som organiserar loppet har bokat för oss på ett 5 stjärnigt hotel före och efter loppet. De tyckte också att vi kunde bo där när vi kommer dit lite tidigare för att acklimatisera oss. Men för det första känner jag mig inte riktigt hemma på så fina ställen, och för det andra använder jag hellre pengarna på lite billigare övernattning. Det ger mer pengar över till andra äventyr.

Så jag hittade ett hotel i själva Kona och som ligger 100 meter från stranden men även har en pool. Det kostar ca 1500 mindre per natt, men är ändå rätt dyrt, drygt 1000:- per natt.

En av mina drömmar är ju att kunna göra en Ironman. När jag bor på det här hotelet blir det nog det närmaste en Ironman jag kan komma. Hotelet ligger bara 40 meter från starten på det klassiska Ironman på Hawaii. Jag får väl fortsätta att drömma.

 Jag håller också som bäst på att fundera över om jag ska skaffa en ny ryggsäck. Den jag har har hängt med sedan jag började med ökenlopp och är 17 år gammal. Den är lagad vid blixtlåsen. Den heter RS33, men jag tror inte den är 33 liter stor. Jag har försökt mäta omkrets och höjd på den och kan inte få det till att den är mer än kanske 20 liter. Vikten efter allt jag skalat bort under åren är 697 gr. Ihop med den här säcken har jag använt en midjeväska på några liter. Nu har jag spanat in en 25 liters säck som väger 600 gr innan något är borttaget eller avskalat. Den har stora fickor i midjebältet. Med den här säcken skulle jag nog kunna spara minst 0,5 kg. Men naturligtvis finns det ingen affär i Uppsala som säljer den. Jag vågar ju inte bara beställa den rätt upp och ner. Det slutar väl med att jag får ta mig till Stockholm för att prova. Då kan jag passa på och kolla skor också. Jag behöver ett par riktigt bra terrängskor. Ja, det här med planeringen inför loppet är halva nöjet.

Inga kommentarer: